info@carnivalnews.net

Lukemaan ja kuuntelemaan

Koska viimeksi olet lukenut tai kuunnellut kirjan? Miksi luet tai kuuntelet, onko se sinulle harrastus, ajanviete, vai liittyykö se opiskeluun? On syy sitten mikä tahansa, kirjojen lukeminen ja/tai kuunteleminen pitää oman sanavaraston hyvässä kunnossa – ilman näitä sanavarasto ei pääse kehittymään hyvälle tasolle.

Äänikirjoja on paljon saatavilla ja valikoimaa on runsaasti. Jos et tykkää varsinaisesti lukemisesta, äänikirjat vapauttavat kätesi ja voit lähteä vaikka kävelylle tai jopa salille kuuntelemaan valitsemaasi kirjaa.

Sanavarastosta

Suomessa on tutkittu sitä, minkälainen merkitys lukemisella on ihmisen sanavarastoon. Esimerkiksi omalla ajallaan lukeva 17-vuotias nuori voi omata jopa 70 000 sanan sanaraston, kun vastaavasti nuori, joka ei lue, omaa vain runsaat 15 000 sanaa. Eikä kyse ole siitä välttämättä mitä lukee, kunhan lukee. Mitä enemmän sinulla on käytössäsi sanoja, sitä elävämpää on sekä tuottamasi teksti, että puhumasi puhe.

Suomessa on seurattu jo vuosikymmeniä lukemistamme ja 2010-luvun puolessa välissä tilastoitiin että vain noin 1/3 neljäsluokkalaisista tytöistä piti lukemisesta ja vain 15% pojista, ja siitä eteenpäin lukeminen vain väheni – siis koulun ulkopuolinen lukeminen. Nykyään vapaa-ajalla on niin paljon muita aktiteettejä tarjolla, että rauhallinen lukeminen jää paitsioon. Onneksi kuitenkin äänikirjojen myötä aikuiset ovat saaneet helpon tavan palata kirjojen ja ”lukemisen” pariin. Äänikirjat ovat myös madaltaneet kustannuskynnystä, sekä sitä että ostettuja kirjoja varten ei tarvitse ostaa kotiin uutta kirjahyllyä – olet varmaan itseasiassa huomannut, että nykyään huonekaluliikkeissä ei olekaan niin paljon kirjahyllyjä, kuin mitä niitä aiemmin on valikoimissa ollut.

Vanhemmat ja lasten lukeminen

Lapsia ja nuoria on vaikea ”komentaa” lukemaan, jos et itse lue. Vastaavasti jos luet, näytät esimerkkiä ja sillä on positiivinen vaikutus myös taloudessa asuvien nuorten asennoitumiseen lukemista kohtaan. Se ei välttämättä tule aina esille, mutta sillä on positiivinen vaikutuksensa, joka kapinoiviin teineihin. Huolestuttavaa on, että entistä useampi suomalaisvanhempi ei itse pidä lukemisesta. Vanhempien asenne lukemiseen voi periytyä: samalla kun lukukielteisten vanhempien määrä on kasvanut, on lisääntynyt myös niiden oppilaiden määrä, jotka pitävät lukemisesta vain vähän tai eivät pidä siitä ollenkaan

Iltasanomissa oli aikoinaan hyvä artikkeli sanavaraston merkityksestä, ja kuinka hyvän sanavaraston omaava ei välttämättä itse edes huomaa, etteivät toiset täysin ymmärrä hänen puhettaan.

Pulmia aiheuttavat esimerkiksi harvinaisempien sanojen ja sanontojen sekä vierassanojen merkitys. Omien ryhmieni nuoret lukijat ovat pähkäilleet esimerkiksi sellaisia sanoja kuin ynseä, höveli, jouheva, empatia ja demonstroida

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005398645.html

Lukeminen harrastuksena

Jos lapsi tai nuori harrastaa jotain – niin todennäköisesti myös siihen harrastukseen liittyen on saatavilla kirjallisuutta, joka auttaa nuorta paremmin pääsemään lajiin sisälle. Mutta jos nuori ei itse ole kiinnostunut lukemisesta, on jonkun toisen tehtävä auttaa häntä huomaamaan nämä muut ulottuvuudet. Tässä tuleekin esille sekä kodin, koulun että harrastuksessa mukana olevien aikuisten merkitys. Jokainen nuoren elämässä oleva aikuinen voi omalta osaltaan tuoda esille lukemisen ja äänikirjat syventävän tiedon lähteenä, jonka avulla nuori voi entistä paremmin ymmärtää ja kehittyä valitsemassaan harrastuksessa. Koska kaikilla ei välttämättä ole tätä halua ”sisäsyntyisesti”, voivat esimerkiksi harrastusten valmentajat kertoa hyvistä lukukohteista treenien jälkeen. Esimerkiksi jalkapallosta löytyy suomalaisia esimerkkejä kuten Jari Litmanen.

Ja musiikin ja viihteen alalta vaihtoehdoissa ei ole pulaa… ja kirjoista suurin osa on alusta alkaen saatavissa niin kirjoina kuin äänikirjoina! Näin se tapa, jolla kirjasta nauttii, jää lukijan/kuuntelijan päätettäväksi.

Äänikirjoista voi olla paljon apua, mikäli painetun kirjan lukeminen on vaikeaa. Henkilöt, joilla on esimerkiksi lukihäiriö tai oppimisvaikeus, voivat päästä kirjojen maailmaan äänikirjojen avulla. Kun tekstin voi kuunnella, kiinnostus ja motivaatio lukemiseen kasvaa ja sanavarasto rikastuu.

Vastaa